در کتاب "سرچشمه طلا – سه میمون پولساز" نوشته هوما ، نویسنده می گوید : " پس از 60 سال کار شبانه روز ، نوعی درک عمیق از حرکت بازار برنج را بدست آورده ام " . سپس می گوید : " وقتی همه در حال فروش هستند، همین سبب افزایش قیمت می شود و وقتی همه در حال خرید هستند همین سبب سقوط قیمت می شود." این جمله همان است که اکنون به عقیده مخالف شهرت دارد و ابزار مهم برای بسیاری معامله گران است را منعکس می کند. این کتاب در سال 1755 نوشته شد. بسیار شگفت انگیز است که ژاپنی ها در آن زمان با نظریه عقیده مخالف به معامله می پرداختند. عنوان کتاب مرا مدتی سرگشته کرد. من متوجه منظور "سه میمون" در عنوان کتاب نشدم. برخی از منابع ترجمه ی من ، معاملات موفق را با سه میمون که همه می شناسیم مانند کودکان نه زشت می شنوند ،نه زشت می بینند و نه زشت حرف می زنند ،مقایسه می کنند. عنوان کتاب سرچشمه طلا – سه میمون پولساز به این معنی است که معامله گران برای بدست آوردن سرچشمه طلا بایستی خصوصیات این سه میمون را داشته باشند . به خصوص :
1. "زشت نمی بیند." - زمانی که شما یک روند افزایشی (یا کاهشی) می بینید نبایستی بر آن سوار شوید ، به این مفهوم که دنبال فرصتی برای فروش (یا خرید) باشید.
در سرچشمه طلا ، می گوید که همیشه چرخشی بین یانگ (بازار افزایشی) و یین (بازار کاهشی) وجود دارد. به این معنی که درپس هر بازار افزایشی ، بازار کاهشی وجود دارد و در پس هر بازار کاهشی ، بازار افزایشی وجود دارد. این نظریه دلیلی است جهت اینکه چرا تکنیک شمع های ژاپنی تاکید زیادی بر الگوهای برگشتی نسبت به الگوهای دنباله دار دارد.
2. "زشت نمی شنود". – زمانی که اخبار افزایشی یا کاهشی می شنوید ، با توجه به آن معامله نکنید.
اقدام به معامله پس از مشخص کردن نحوه عکس العمل بازار به یک خبر بسیار ایمن تر است از آغاز یک معامله زمانی که خبر منتشر شده است. برنارد باروچ ، بورس باز میلیونر در بازار سهام و مشاور رییس جمهور، بیان داشت که موضوعی که در نوسانات بازار مهم است " وقوع رویداد ها به خودی خود نیست، بلکه عکس العمل بشر نسبت به این رویداد هاست."
جنگ عراق در روزهای اول ماه آگوست 1990 شروع شد قیمت طلا به حدود 425 دلار رسید. سطح 425 دلار ، سطح بالایی قیمت طلا در اوایل 1990 بود. این ناتوانی در شکستن سطح بالایی قبلی در خلاف جهت با وقوع جنگ خاورمیانه بود. طلا با اخبار ظاهرا مثبت نتوانست رالی صعودی را آغاز کند . به عبارت دیگر ، هنگامی که بازار نتواند در هنگام اخبار مثبت صعود کند مراقب باشید. طلا در طی 2 ماه درخشندگی خود را با برگشتن به سطح قبل از بحران خاورمیانه در نزدیکی 360 دلار از دست داد.
همچنین نسبت به آنچه که در ژاپن " تاکتیک درگوشی" می گویند مراقب باشید، که همان پخش اخبار و شایعات نادرست بین مردم برای فریبکاری در بازار است. سعی کنید از شایعات بازار دوری کنید. ایزاک نیوتن یکبار گفت :" من می توانم حرکت اجسام آسمانی را محاسبه کنم اما دیوانگی مردم را نمی توانم محاسبه نمایم." چرا درگیر دیوانگی های مردم می شوید؟
3. "زشت حرف نمی زند." – با دیگران درباره کاری که در بازار می خواهید انجام دهید صحبت نکنید.
آیا از دیگران دنباله روی کرده اید؟ بر اساس تحلیل خودتان ، تصمیم می گیرید که در بازار خرید کنید. درباره این تصمیم با شخصی دیگر صحبت می کنید ، اما او اخبار نامید کننده ای از بازار به شما می دهد. به علت اینکه همیشه مقداری شک و دودلی وجود دارد شما از تصمیم خرید خود منصرف می شوید. سپس البته که بازار صعود می کند.
اگر به دقت به بررسی بازار پرداختید، بهتر است که درباره طرح و تصمیم خود با هیچ کس صحبت نکنید مگر اینکه معتقدید که شخصی بینش بهتری به بازار نسبت به شما دارد. برای گرفتن جهت خود تنها به بازار نگاه کنید. یکی از نقل قول های مورد علاقه من در کتاب سرچشمه طلا- سه میمون پولساز چنین است: "..... برای اینکه درباره بازار بیاموزید از بازار سوال کنید – تنها پس از آن می توانید تبدیل به اهریمن نفرت انگیز بازار شوید." آیا جمله ی جالبی نیست؟ دوست ندارید تبدیل به اهریمن نفرت انگیز بازار شوید؟ بیان متفاوتی که ژاپنی ها به کار می برند یکی از دلایل جذابیت تحلیل تکنیکی آنهاست.
نوشته استیو نیسون
کتاب الگوهای شمعی ژاپنی