بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

آشنایی با الگوهای شمعی


دار آویز / مرد آویزان (Hanging Man)
نوع : بازگشتی / خرسی
قابلیت اطمینان : متوسط


توضیح : این کندل (هم میتواند سیاه باشد هم سفید) که در انتهای یک روند صعودی شکل میگیرد ، دارای بدنه کوچک و سایه پایینی نسبتا درازی می باشد. به طوریکه سایه پایینی حداقل دوبرابر بدنه این کندل می باشد.

سایه بالایی در این کندل وجود نداشته و اگر باشد بسیار ناچیز و قابل صرف نظر کردن است.در روز معاملاتی بعد ما نیازمند تایید این الگوی بازگشتی هستیم. که این میتواند بوسیله یک کندل سیاه در روز معاملاتی بعد بوجود بیاید.

نکته اول : از نظر ظاهری شکل این کندل همانند کندل چکشی بوده با این تفاوت که این کندل در انتهای یک روند صعودی و کندل چکشی در انتهای یک روند نزولی بوجود می آید.

نکته دوم : اگر قیمت open و close در کندل دارآویز مساوی باشند کندل ایجاد شده یک کندل دوجی سنجاقکی نامیده میشود (Dragonfly Doji) که قابلیت اطمینانی به مراتب بیشتر از کندل دارآویز دارد.

روانشناسی :
بوجود آمدن چنین کندلی در انتهای یک روند صعودی نشان دهنده سیگنال bearish ای است که حکایت از پدید آمدن فشار فروش و رو آمدن فروشندگان در معاملات روزانه است. هرچه سایه پایینی دراز تر باشد این فشار فروش بیشتر مشهود خواهد بود. در روزی که این کندل تشکیل شده است خریداران bullish سعی در بالابردن قیمت داشته اند و توانسته اند حتی قیمت کلوز را در حد بالایی نسبت به رنج معاملات آن روز ببندند. اما وجود سایه پایینی حداقل دوبرابری زیر بدنه این کندل حکایت از وجود فروشندگان bearish طی آن روز بوده اند که توانسته اند قیمت low را تا حدود زیادی پایین بیاورند.

در این روز معاملاتی ، یک حرکت فروش bearish به صورت بسیار ناگهانی و تند اتفاق افتاده است که حتی باعث شده قیمت close مساوی و حتی پایین تر از open در آن روز بسته شود. گرچه سهم از این فشار فروش روزانه نجات یافته است اما بوجود آمدن این کندل میتواند خود نشان دهنده این باشد که قدرت bulish خریداران در حال کاهش است و یک روند نزولی در حال اتفاق افتادن است.

اگر این کندل سیاه رنگ باشد ، نشان دهنده این است که قیمت close نتوانسته است حتی در حد قیمت open آن روز بسته شود که این نکته مهمی در bearish کردن روند صعودی چند روزه نمودار و معاملات سهم خواهد بود.


در اشکال زیر نمونه هایی از تشکیل این کندل آورده شده است:



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد