بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

آموزش بورس - حجم معاملات تعادلی OBV

حجم معاملات تعادلی گرانویل Granville

این اندیکاتور مفید  اولین بار توسط جوزف گرانویل (Joseph Granville)در سال 1962 در کتابش به نام "کلید جدیدد گرانویل برای سودآوری در بازار سرمایه" (Granville’s New Key to stock market profits) معرفی شد. چیزی که باعث می شود که حجم معاملات تعادلی   (OBV)را بسیار سودمند باشد این است که از نظر دیداری به شما کمک می کند که جریان حجم معاملات را به خوبی مشاهده کنید و با حرکات قیمت مقایسه اش کنید  حجم معاملات می بایست در جهت روند قیمت رشد کند. ساختار OBVبسیار ساده است. هر روز که سهام معامله می شود ، قیمت بالاتر یا پایینتر با حجم معاملات خاصی بسته می شود. اگر قیمت بالاتر بسته شود، حجم معاملات عدد مثبتی می شود و به حجم معاملات روز قبل اضافه می شود و اگر پایینتر بسته شود، حجم معاملات عدد منفی می شود و از حجم معاملات روز قبل کاسته می شود. روزی که بدون تغییر باشد ، خط حجم معاملات نیز ثابت باقی می ماند. به بیان دیگر، حجم معاملات تعادلی ، جمع کل اعداد حجم معاملات منفی و مثبت به صورت پیشرونده است.

در حقیقت، خط  OBVجهت می گیرد. اگر جهت آن صعودی باشد، بازار صعودی است به این معنی که حجم معاملات بیشتری در روزهای افزایشی در مقایسه با روزهای کاهشی وجود دارد. خط OBVکاهشی نشانگر حجم معاملات سنگین تر در روزهای کاهشی است و نشانگر نزولی بودن بازار است. با قرار دادن این اندیکاتور در نمودار ، تحلیلگر می تواند به راحتی جهت های قیمت و حجم معاملات را تشخیص دهد. اگر هردو با هم صعودی بودند، روند صعودی همچنان صحیح است. در این مورد، حجم معاملات ،روند قیمت را تایید کرده است. با این حال، اگر قیمت صعودی باشد در حالیکه خط حجم معاملات نزولی باشد، یک واگرایی منفی وجود دارد که هشداری است که نشانگر وجود مشکل در روند صعودی است. زمانی که خطوط حجم معاملات و قیمت واگرایی داشته باشند اخطار مهمی ایجاد می شود.

تنها جهت OBVاهمیت دارد نه رقم آن. اعداد OBVبسته به اینکه از چه رقمی شروع شده است تغییر خواهد کرد. تنها به روند آن توجه کنید نه به رقم آن. نرم افزارهای کنونی این اندیکاتور را در اختیارتان خواهند گذاشت.

نوشته جان مورفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد