بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

آموزش بورس - پایه ای تکنیکی - نظریه داو

نظریات داو از  255 سرمقاله ای که برای وال استریت ژورنال نوشته استخراج شده است. چالرز داو، موسس وال استریت ژورنال و بنیانگذار داوجونز  است. پس از مرگ او ، با جمع آوری مقالاتش نظریه داو شکل گرفت.

نظریه داو شش اصل اساسی دارد که توسط همیلتون ، رئا و شفر  جمع آوری شده است.

شش اصل اساسی نظریه داو

1- بازار سه نوع حرکت دارد

(1) حرکت اصلی ، روند بزرگ یا بلند مدت که ممکن است از یک تا چند سال به طول بیانجامد و می تواند نزولی یا صعودی باشد. (2) نوسانات میان مدت یا تحرکات میان مدت که از 10 روز تا سه ماه به طول می انجامد که عموما 33 تا 66 درصد از حرکت اصلی قیمت را اصلاح می کند . (3) نوسان کوتاه ، یا حرکات کوچک که از چند ساعت تا چند ماه به طول می انجامد.

 

2- روند های بازار  سه فاز  دارند

بر اساس نظریه داو حرکت های اصلی بازار یا روندهای بزرگ یا بلندمدت بازار سه فاز دارد : فاز تجمیع ، فاز مشارکت عمومی و فاز توزیع . فاز تجمیع (فاز1) زمانی است که خبرگان بازار بر خلاف نظر بازار شروع به خرید می کنند. در این فاز قیمت سهام خیلی تغییر نمی کند زیرا این سرمایه گذاران در اقلیتند.  در فاز 2 با شروع رشد قیمت مشارکت عمومی همراه می شود و قیمت به سرعت رشد می کند. این فاز تا زمانی اتفاق می افتد که سفته بازی بسیار زیاد می شود. در این نقطه ، سرمایه گذاران زیرک شروع به توزیع سهام می کنند.

 

3-بازار سهام تمام اخبار را کم ارزش می کند

قیمت سهام با سرعت بسیار زیادی اطلاعات جدیدی که در دسترس باشد را در خود می آمیزد. هنگامی که خبر منتشر شد، قیمت سهام به نسبت عکس العمل به این اخبار جدید تغییر خواهد کرد

 

4- شاخص های بازار سهام می بایست یکدیگر را تایید کنند

 در زمان داو ، اولین شاخص او شاخص صنعتی بود و دیگری شاخص شرکت های راه آهن . برای داو ،  بازار صعودی برای شاخص صنعتی تا هنگامی که شاخص راه آهن نیز صعود نمی کرد تایید نمی شد. از نظر او  زمانی که مابین این دو شاخص واگرایی بود یک هشداری جهت تغییر اوضاع وجود داشت.

 

5- روند ها توسط حجم معاملات می بایست تایید شوند

از نظر داو حجم معاملات روند قیمت ها را تایید می کنند.  از نظر داو با رشد قیمت ،حجم معامله نیز می بایست رشد کند از نظر داو این نشانه صداقت بازار است.

 

6- روندها تا زمانی که اخطارهای قطعی جهت پایان آنها وجود نداشته باشد معتبرند

از نظر داو ، روندها با وجود نویزهای بازار (نوسانات بازار) همچنان پابرجا می مانند. ممکن است قیمت به صورت موقت در خلاف جهت روند حرکت کند اما به سرعت مجددا به حرکت در جهت اصلی ادامه خواهد داد. تشخیص اخطار قاطع بازگشتی کار ساده ای نیست. ابزارهای تحلیل تکنیکی برای شناسایی این هشدارهای بازگشتی بسیار مفیدند اما توسط تحلیلگران مختلف به صورت های متفاوت تفسیر می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد