بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

بورکس

گفتگوهای اقتصادی بورسی و فارکسی : تالار بورس : فارکس : بورس کالا : فرابورس

آموزش بورس از صفر - به زبان ساده

فرض می کنیم که شما هیچ چیزی از بورس نمیدونید و برای اولین بار می خواهید با بورس آشنا بشید. سوال: بورس چی هست؟!

بزارید اینطوری شروع کنیم یک شرکت یا کارخانه رو در نظر بگیرید فرض کنید این کارخانه یا شرکت رو به هزار قسمت تقسیم کردن و هر قسمت شده یک سهم از این کارخانه (یعنی هر سهم 0.1% از کل شرکت) حالا اتفاقی که تو بورس میوفته چیه؟ افرادی که مالک این سهام هستند توسط کارگزارایی که وجود داره سهامشون رو خرید و فروش می کنن. البته در واقعیت تعداد سهام یک شرکت در بورس حتی به چندین میلیارد سهم می رسد.

چجوری قیمت یک سهم تعیین میشه؟ این امر بستگی به توافق عموم فعالان بازار بروی قیمت در زمان مشخص بوجود میاد. ها! یعنی چی؟ یعنی بسته به عوامل و فاکتورهای مختلف مثل سودی که شرکت به صورت مداوم در گزارش ها اعلام می کنه یا افزایش قیمت فروش، صورت های مالی که بصورت مداوم در طول سال اعلام میشه، طرح های توسعه، نوسانات نرخ ارز (اگر واردات و صادرات داشته باشه)، تحلیل های بنیادی شرکت، تحلیل های تکنیکی (نموداری) ، شایعات بازار، جو بازار و هزاران فاکتور دیگه عرضه ها و تقاضاها برای این سهم در یک نقطه به تعادل می رسند و قیمت تعیین می شه ، حال با گذشت زمان این قیمت مدام در حال تغییر است چونکه این فاکتورهایی که در بالا گفتیم به صورت مداوم در حال تغییر هست و باعث میشه که عرضه یا تقاضا بهم بخوره و مجددا به قیمت جدیدی برسه که این دو کفه ترازو باهم برابر بشه و این چرخه تا همیشه ادامه داره.....

حالا بقیه ماجرا را از زبان پرویز گیلانی و برگفته از وبلاگشان بخوانید:

اگر قصد سرمایه گذاری دربورس را دارید، اول مطمئن شوید که هدف سرمایه گذارى بلندمدت است و شما نمى توانید مثل بانک ها، به راحتى به پولتان دست پیدا کنید. بنابراین پولى را وارد بورس کنید که مربوط به پس اندازتان باشد. در این حالت اگر مثلاً ۵ میلیون تومان پس انداز داشتید، ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را سهم بخرید و بقیه پس اندازتان را در بانک نگه دارید. من توصیه مى کنم هرگز در سرمایه گذارى هاى خود تندروى نکنید. دلیلى ندارد که شما خودرو و یا مسکن خود را براى سرمایه گذارى در بورس بفروشید. اگر شنیده اید که مى گویند سرمایه گذارى در مسکن، خودرودیگر بازدهى ندارد، منظورشان این نیست که اصلاً خانه نخرید بلکه منظور این است که پول و سرمایه خود را صرف خرید کالاهاى سرمایه اى مازاد از نیاز خود نکنید. مثلا  اگر زمین و ملک اضافه دارید، آن را بفروشید و سهام بخرید. براى سرمایه گذارى در بورس، اول باید از بین کارگزاران فعال در بورس تهران یک نفر را انتخاب کنید. فهرست کارگزاران را از اینجا مشاهده کنید و با کلیک بر روی هر کدام اطلاعات آن را مشاهده کنید.

باید عادت کنید که در بورس، توصیه پذیر نباشید، راه خودتان را بروید، تجربه کنید و لذت ببرید. بورس اوراق بهادار،  بازاری است که زنده است. جان دارد و هر روز بزرگ تر می شود. شما هم سعی کنید متناسب با آن هر روز بزرگ تر شوید. اینکه برخی از دوستان توقع دارند که بقیه به آنها کمک کنند، قدری خنده دار است. اصولاً سعی کنید به شایعات گوش نکنید و بلندمدت فکر کنید.مریضی «سرمایه گذاری شتاب زده»، این روزها بدجوری به بازار سهام رسوخ کرده است. نباید عجله کرد. باید ایستاد و ریسک کرد و در نهایت لذت برد. همیشه یادتان باشد. هیچ نسخه کتابی؛ هیچ تجربه شخصی و هیچ رهنمود علمی نمی تواند شما را در بورس تهران، راهنمایی کند. پس بهتر است در این بزرگراه با تفکر و تأمل حرکت کنید. بله بعضی وقت ها لازم است که شما خلاف جریان آب شنا کنید یا با چراغ خاموش در بزرگراه برانید، اما در این مورد مطمئن باشید که هر رویداد در بورس تهران، تحلیل خاص خود را می طلبد. بنابراین دنبال روشی باشید که شما را همیشه به روز و به اصطلاح «آپ دیت» نگه دارد. استفاده از روزنامه و سایت های اینترنتی مرتبط، قطعاً به شما کمک خواهد کرد.فقط کافی است از طریق موتورهای جست وجوگر اینترنتی، به دنبال «بورس و سهام» بگردید. حداقل فهرست ۵۰ وبلاگ و وب سایت به شما معرفی خواهد شد که می تواند قسمتی از اطلاعات مورد نیاز شما را تأمین کند.این تازه اول کار است. شرکت ها با واژه ای به نام شفافیت، میانه ای ندارند. اخبار از مجاری رسمی منتشر نمی شود و اغلب افراد، سعی می کنند اخبار غیررسمی و مورد نیاز خود را منتشر کنند. با این حال برای دیدن آخرین وضعیت سهام، اطلاعات شرکت ها و اطلاعات داد و ستدهای روزانه، می توانید از سایت های گوناگون استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد